Drie dingen om op te letten bij het opzetten van een retargeting campagne
Niet alleen clicks leveren conversies op
Display advertenties hebben een belangrijke eigenschap ( retargeting advertenties vallen hier ook onder): ze zich richten op gebruikers die niet actief op zoek zijn naar jouw product. In plaats van advertenties in zoekmachines waarbij je juist een actieve vraag van bezoekers probeert te beantwoorden. Hierdoor heeft een retargeting advertentie een subtiele invloed op het besluitvormingsproces van een gebruiker.\
Dit leidt ertoe dat retargeting campagnes niet alleen een conversie opleveren van gebruikers die klikken. Maar ook van gebruikers die je advertentie gezien hebben en eventueel op een later moment je website weer bezoeken. In Google AdWords worden deze conversies niet gemeten als directe conversies, maar als weergave conversies. De effectiviteit van je retargeting campagne moet je dus niet alleen meten op basis van directe conversies.
Beeldadvertenties bieden meer mogelijkheden
Google AdWords biedt de mogelijkheid om op basis van sjablonen je eigen display advertenties samen te stellen. Hiermee heb je in een aantal eenvoudige stappen zelf een serie aan display advertenties in verschillende formaten gemaakt . Het gebruik van deze snelle methoden is erg verleidelijk. Maar het beperkt je in je display advertentie mogelijkheden. Omdat andere adverteerders ook gebruik maken van deze sjablonen zullen je advertenties er niet zo snel uitspringen tussen alle concurrentie.
Heb je de tijd en middelen om je eigen beeldadvertentie te vormen? We raden het zeker aan om daar dan gebruik van te maken. Deze advertenties zijn over het algemeen veel effectiever. Je kunt het echter ook overlaten aan een SEA bureau die hierin gespecialiseerd is, zoals PositiveDigits.
Bezoekers die een aankoop hebben kunnen een doelgroep blijven
Gebruikers die het doel op je website al wel bereikt hebben hoeven niet per se uitgesloten te worden van retargeting campagnes. Deze gebruikers hebben weliswaar bijvoorbeeld al wat gekocht, maar hoeven daarmee niet buiten je doelgroep te vallen. Herhalingsaankopen zijn voor veel webshops een belangrijke inkomstenbron. Met retargeting is het mogelijk om gebruikers die een product gekocht hebben na een specifieke periode een aanbieding te doen voor een herhalingsaankoop.
De mogelijkheid bestaan om bezoekers die bepaalde producten gekocht hebben na een tijdje aanvullende producten aan te bieden. Gebruikers die bijvoorbeeld een iPhone hebben gekocht kunnen er na een tijdje ook een hoes voor bestellen. Je kunt deze gebruikers bewust maken hiervan door ze advertenties te tonen met iPhone hoesjes. Als ze het oorspronkelijke product al bij jouw website gekocht hebben en tevreden zijn is er een grote kans dat ze opnieuw bij jou willen kopen.