Het juiste relatiegeschenk
Het juiste relatiegeschenk
December is natuurlijk de ultieme maand van het relatiegeschenk en ik besteed er dan ook veel aandacht aan. Wij hebben besloten met dit bedrijf geen typisch kerstcadeau naar grote klanten en partners te sturen maar een relatiegeschenk uit te kiezen dat een beetje neutraal was en dat we van toepassing konden laten zijn op zowel de afsluiting van het oude jaar als de aankondiging van het nieuwe jaar. Ik vind zelf dat we er goed over nagedacht hebben en ben dan ook blij met het relatiegeschenk dat we uiteindelijk gekozen hebben. Het is toch een delicate kwestie, want je wilt wel de juiste toon aanslaan bij je partners en klanten, wilt ze raken met het relatiegeschenk dat je hebt uitgekozen omdat je er echt iets mee wilt zeggen – en met een goed geschenk maak je ook echt een indruk op mensen natuurlijk. Wij weten, marketingtechnisch gezien, wat een handig instrument zoiets als dit kan doen voor de toename van je zaken. In het verleden hebben we echt gezien wat de effecten kunnen zijn van een raak relatiegeschenk, en kregen we niet alleen reacties van klanten en partners op het geschenk maar namen de zaken ook echt toe. Het reflecteert toch op je eigen zaak namelijk, je komt ermee in een positief daglicht te staan. En dat is precies wat je wilt bereiken, je wilt de contacten warm houden en ook de volgende keer gevraagd worden voor een klus, je wilt niet dat die opdracht naar een concurrent van je gaat. Daarom is het zaak persoonlijk te zijn, en mensen echt aan te spreken op dat gevoel!