Online marketing is dé manier om nieuwe klanten te vinden en daarmee de levensader van vele bedrijven. Weet jij niet goed hoe je dit aan moet pakken? Lees dan snel verder, want in dit artikel vind je een stappenplan om in 7 stappen een goede online marketingstrategie uit te zetten.
1. SWOT analyse
Een SWOT analyse is een analyse van de sterke en zwakke punten van je bedrijf. Zowel interne als externe factoren komen aan bod. Dit geeft je een beter inzicht in waar de kansen en risico’s voor je bedrijf liggen. Het is de basis voor je online marketing strategie.
2. Formuleer je doelstellingen
Een online marketing strategie zet je uit om een bepaald doel te behalen. En dat begint met het formuleren van een doelstelling. Formuleer deze SMART, zodat het Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistische en Tijdgebonden is, anders blijft het bij een wensenlijstje.
3. Maak een persona
Door een persona te maken voor je doelgroep geef je deze een gezicht. Hierdoor snap je beter waar potentiële klanten naar op zoek zijn. Zo kun je beter op hun behoeften inspelen.
4. Branding
Onmisbaar voor je online marketing strategie is branding. Hoe zien je potentiële klanten jouw bedrijf? En hoe zou je graag willen dat ze je zien? Wat maakt jou uniek en beter dan de concurrentie? Met behulp van branding zorg je voor een herkenbare identiteit die je doelgroep aanspreekt.
5. Gebruik de juiste online marketingkanalen
Een voordeel van je doelgroep kennen is dat je weet waar ze zich bevinden. De volgende stap van je online marketingstrategie is dan gebruik te maken van de kanalen waar je ze mee bereikt en die goed bij jouw bedrijf passen.
6. Marketingbudget
Een belangrijk onderdeel van een online marketingstrategie is het bepalen van het budget en hoe je dit besteedt. Je kunt elke euro maar één keer uitgeven, dus een goede besteding is noodzakelijk. Omdat de resultaten van met name SEO vaak pas na een jaar zichtbaar zijn, kun je het marketingbudget het beste meteen voor een half jaar of een jaar bepalen. Hierna evalueer je of je bij moet sturen.
7. Vinger aan de pols
Online marketing is een vakgebied waarin de regels continu veranderen. Je zult dus regelmatig moeten controleren of alles nog wel volgens plan verloopt. Een online marketing strategie kan dan ook alleen succesvol zijn wanneer je continu je marketingactiviteiten meet en het einddoel goed in je achterhoofd houdt.
Conclusie
Door het volgen van dit stappenplan ontwikkel je een effectieve online marketing strategie en zul je meer potentiële klanten binnenhalen. Lees ook onze andere zakelijke blogs en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van ondernemen.
We gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te bieden door uw voorkeuren en herhaalbezoeken te onthouden. Door op “Accepteren” te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op uw browse-ervaring.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duur
Beschrijving
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.